«Τρέμετε» στην ιδέα να παρευρεθείτε σε ένα κλασσικό δείπνο, επειδή πιθανότατα θα υποφέρετε από καούρες και κάψιμο στο στήθος; Σίγουρα δεν είστε οι μόνοι. Το κάψιμο στο στήθος και τα ξινά υγρά που ανεβαίνουν στο στόμα είναι τα συχνότερα συμπτώματα παλινδρόμησης.

Η παλινδρόμηση συμβαίνει όταν υγρά του στομάχου ανεβαίνουν προς τα επάνω, μέσω του οισοφάγου, και επειδή τα υγρά αυτά είναι όξινα, δημιουργείται αυτό το αίσθημα του καψίματος ή/και της ξινίλας. Συνήθως τέτοια συμπτώματα εμφανίζονται μετά το φαγητό (μπορεί να διαρκέσουν ώρες), μετά την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών ή ακόμα στην διάρκεια του ύπνου και την κατάκλιση. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι πάσχετε από ΓΟΠΝ (ΓαστροΟισοφαγική Παλινδρομική Νόσο). Αν τέτοιου είδους συμπτώματα σας ταλαιπωρούν 2 ή περισσότερες φορές την βδομάδα, θα πρέπει να επισκεφθείτε τον γιατρό σας διότι, η διάγνωση της ΓΟΠΝ είναι αρκετά πιθανή.

Το παρήγορο είναι ότι, αν εφαρμόσετε ορισμένες συμβουλές που αφορούν την διατροφή και στον τρόπο ζωής μπορείτε να ανακουφιστείτε από τα ενοχλητικά συμπτώματα της παλινδρόμησης.

  1. Το μέγεθος μας «καίει». Όταν μιλάμε για μέγεθος, εννοούμε το μέγεθος της μερίδας. Θα πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας τροφής, ανεξάρτητα από το είδος, διότι όσο αυξάνεται ο όγκος του περιεχομένου του στομάχου, τόσο πιθανότερο είναι το ενδεχόμενο της παλινδρόμησης.
  2. Η ταχύτητα με την οποία τρώμε επηρεάζει την πιθανότητα εμφάνισης συμπτωμάτων παλινδρόμησης. Έτσι, αν κάποιος τρώει στο πόδι, βιαστικά, χωρίς να μασάει καν την τροφή του, αλλά καταβροχθίζοντας την, τότε «φλερτάρει» με το δυσάρεστο αίσθημα καψίματος στο στομάχι. Θυμηθείτε ότι η διαδικασία της ομαλής πέψης ξεκινά από το στόμα.
  3. Προσοχή στα λιπαρά. Τα λιπαρά τρόφιμα παραμένουν περισσότερη ώρα στο στομάχι και έτσι μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα. Δεν χρειάζεται να μην ξαναφάτε ποτέ κάτι τηγανητό. Προσπαθήστε να μαγειρεύετε με λιγότερο λάδι και χρησιμοποιήστε άλλες μεθόδους μαγειρέματος όπως το ψήσιμο, το μαγείρεμα στον ατμό ή το βράσιμο.
  4. Σας αρέσουν τα ξινά; Περί ορέξεως δεν μας πέφτει λόγος, απλά σίγουρα θα έχετε παρατηρήσει ότι επιδεινώνουν πολύ την παλινδρόμηση, ιδιαίτερα αν τα τρώτε με άδειο στομάχι. Τέτοια τρόφιμα είναι η ντομάτα και η σάλτσα ντομάτας, το ξύδι και τα εσπεριδοειδή (πορτοκάλια, μανταρίνια, γκρέιπφρουτ, λεμόνι). Η ελληνική φύση μας επιτρέπει να έχουμε πολλές επιλογές σε ότι αφορά τα φρούτα.
  5. Τσιγάρα και ποτά. Κάποια ποτά ή ροφήματα πυροδοτούν τα επεισόδια παλινδρόμησης, ακολουθώντας διαφορετικούς μηχανισμούς. Η καφεΐνη (στον καφέ, το τσάι κλπ) αυξάνει τις όξινες εκκρίσεις του στομάχου. Το αλκοόλ χαλαρώνει τον οισοφαγικό σφικτήρα (είναι ο σφικτήρας που συνδέει τον οισοφάγο με το στομάχι και επιτρέπει φυσιολογικά τη δίοδο της τροφής μόνο προς μία κατεύθυνση, από τον οισοφάγο προς το στομάχι). Τα αεριούχα αναψυκτικά, λόγω του ανθρακικού, προκαλούν διάταση στο στομάχι, γεγονός που αυξάνει το ενδεχόμενο της παλινδρόμησης. Προτιμήστε, λοιπόν, άλλα ποτά και ροφήματα όπως το γάλα, το χαμομήλι ή ακόμα και το σκέτο νερό. Αν ψάχνετε για ακόμα έναν λόγο διακοπής του καπνίσματος τότε ρωτήστε το στομάχι σας. Σίγουρα θα σας ευχαριστεί για αυτήν την απόφαση.
  6. Η σοκολάτα είναι απολαυστική, αλλά μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα. Συγκεκριμένα το κακάο που περιέχεται στην σοκολάτα, εμπεριέχει διεγερτικές ουσίες παρόμοιες με την καφεΐνη και έτσι προκαλεί την αύξηση των όξινων εκκρίσεων του στομάχου. Πάντως ίσως να μην χρειάζεται να «αποχωριστείτε» τελείως την καλή σας «φίλη». Δοκιμάστε να φάτε μικρότερη ποσότητα, με γεμάτο στομάχι.
  7. Τα πικάντικα φαγητά, εκτός από την «καυτή» γεύση τους προκαλούν και καούρες στο στομάχι, επομένως είναι καλό να μην τα προτιμάτε. Τέτοια συμπτώματα, εκτός από τα πιο εξωτικά μπαχαρικά, μπορούν να προκαλέσουν και τα πολύ γνωστά μας και πολυχρησιμοποιούμενα στην μαγειρική σκόρδο και κρεμμύδι.
  8. Η μέντα και ο δυόσμος είναι δυο βότανα που επιδεινώνουν τα συμπτώματα παλινδρόμησης, διότι προκαλούν χαλάρωση του οισοφαγικού σφικτήρα.
  9. Το μάσημα τσίχλας μπορεί να βοηθήσει την κατάσταση, διότι το σάλιο που καταπίνεται, περιέχει ουσίες που «εξουδετερώνουν» την οξύτητα των γαστρικών υγρών. Θυμηθείτε όμως η τσίχλα να μην έχει γεύση δυόσμου ή μέντας γιατί τα αποτελέσματα θα είναι τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα.
  10. Αν είστε υπέρβαροι, ή ακόμα χειρότερα παχύσαρκοι, η απώλεια βάρους, εκτός από όλα τα άλλα οφέλη, θα συντελέσει και στην ανακούφιση των συμπτωμάτων της παλινδρόμησης.
  11. Τέλος, να μην ξαπλώνετε αμέσως μετά το φαγητό. Αφήστε να περάσουν περίπου 2 ώρες. Αυτό μπορείτε να το πετύχετε με ανασήκωση της κεφαλής του κρεβατιού. Η χρήση επιπλέον μαξιλαριών δε βοηθά..
  12. Και κάτι που αφορά την μόδα… Οι επιταγές της αλλάζουν κατά καιρούς, εσείς όμως που υποφέρετε από συχνό αίσθημα καψίματος, καλό είναι να την παρακούτε όταν προστάζει πολύ στενά ρούχα (ειδικά παντελόνια) και σφιχτές ζώνες.

Συμπερασματικά, η παλινδρόμηση είναι μια πολύ ενοχλητική κατάσταση, που η συχνότητα, η διάρκεια και η ένταση των συμπτωμάτων είναι εξατομικευμένη. Το ίδιο ισχύει και για τους τρόπους ανακούφισης. Πειραματιστείτε και ανακαλύψτε ποιες αλλαγές στην διατροφή σας και στην ζωή σας, βοηθούν περισσότερο. Σίγουρα αν είστε πιστοί στις παραπάνω 12 εντολές θα μπορείτε να βιώσετε την ποιότητα μιας ζωής χωρίς καούρες.

1.Katz PO et al. Guidelines for the diagnosis and management of gastroesophageal reflux disease. American Journal of Gastroenterology. 2013 Mar;108(3):308-28

2.Nilsson M et al. Lifestyle related risk factors in the aetiology of gastro-oesophageal reflux. Gut. 2004 Dec;53(12):1730-5.

Γράφει ο κύριος Βασίλης Μπελέκος MSc, Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

http://www.iatronet.gr/author/388/mpelekos-vasilis-msc.html